Protokół z obrad komisji oceniającej uczestników
„KOLĘD I PASTORAŁEK”
25. Regionalnego Przeglądu Grup Śpiewaczych w Pawłosiowie
dn. 12.01.2025 r.
Komisja w składzie:
Magdalena Dąbek – muzyk,
Katarzyna Ignas – etnograf,
Bartosz Gałązka – folklorysta,
po obejrzeniu i wysłuchaniu 15-tu prezentacji postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
nagrodę Grand Prix wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Wójta Gminy Pawłosiów dla:
Zespołu Śpiewaczego „Studzieńczanki” ze Studziana.
Pięć równorzędnych I miejsc wraz z nagrodą pieniężną dla:
Zespołu KGW „Wietlinianie” z Wietlina
(nagroda ufundowana przez GOK w Pawłosiowie),
Zespołu Śpiewaczego „Stokrotki” z Cewkowa
(nagroda ufundowana przez Parafię Rzymskokatolicką w Pawłosiowie),
Zespołu Folklorystycznego „Pawłosiowianie” z Pawłosiowa
(nagroda ufundowana przez Centrum Kulturalne w Przemyślu),
Stowarzyszenia „Zespół Pieśni Biesiadnej Wierzbianie z Wierzbnej”
(nagroda ufundowana przez Centrum Kulturalne w Przemyślu),
Zespołu Śpiewaczego „Cantus” z Gorliczyny
(nagroda ufundowana przez Wójta Gminy Pawłosiów).
Cztery równorzędne II miejsca wraz z nagrodami pieniężnymi ufundowanymi przez Centrum Kulturalne w Przemyślu dla:
Ludowego Zespołu Śpiewaczego „Dolanie” z Gniewczyny Trynieckiej,
Zespołu Śpiewaczego „Grzęszczanie” z Grzęski,
Zespołu Śpiewaczego z Maćkówki,
Grupy Śpiewaczej „Galicjanki z Roztocza” w Narolu.
Dwa równorzędne III miejsca wraz z nagrodami pieniężnymi ufundowanymi przez Wójta Gminy Pawłosiów dla:
Zespołu Śpiewaczego z Kisielowa,
Zespołu Pieśni Ludowej „Biesiada” z Tuczemp.
Dwa równorzędne wyróżnienia I stopnia wraz z nagrodami każda dla:
Zespołu Śpiewaczego „Dębowianie” z Dębowa
(nagroda ufundowana przez Gminny Ośrodek Kultury w Pawłosiowie),
Zespołu Śpiewaczego „Dzikowianie” ze Starego Dzikowa
(nagroda ufundowana przez Parafię Rzymskokatolicką w Pawłosiowie).
Wyróżnienie II stopnia wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Centrum Kulturalne w Przemyślu dla:
Zespołu Śpiewaczego przy KGW Jawornik Przedmieście.
Komisja stwierdza niezwykle wysoki i wyrównany poziom prezentacji w tegorocznym przeglądzie. Na uznanie zasługuje przede wszystkim przygotowany repertuar, który sięgał najstarszej warstwy kultury ustnej regionu. Usłyszeliśmy więc m.in.zaczerpnięte z kantyczek staropolskie pastorałki, ludowe kolędy apokryficzne (o zwiastowaniu anielskim, o Pannie Maryi wijącej wianki, o poszukiwaniu noclegu przez Świętą Rodzinę), kolędy życzące: dla gospodarza (w tym bardzo cenne i starodawne pieśni: o sokołach przynoszących dary gospodarzowi oraz o orce złotym płużkiem), dla panien i kawalerów. Pojawiły się cenne kolędy „aktualizowane” (z czasów zaborów i I wojny światowej). Zwraca uwagę staranność wykonania, przejawiająca się m.in. w odtwarzaniu pełnych, wielozwrotkowych wersji pieśni. Komisja docenia fakt, iż w doborze pieśni korzystano w większości z pamięci poprzednich pokoleń, w tym z właściwych źródeł zawierających regionalny repertuar– większość wariantów słowno-muzycznych prezentowanych pieśni związana była bowiem ściśle
z regionem podkarpackiego pogranicza polsko-rusińskiego. Najwyżej oceniliśmy te prezentacje, które sięgały przede wszystkim do repertuaru miejscowości, z której wywodzi się zespół śpiewaczy. Z kolei wielopokoleniowe składy zespołów dają nadzieję na dalsze trwanie tego repertuaru w żywej tradycji. Komisję urzekł żywiołowy, kolędniczy charakter większości występów, na wyróżnienie zasługuje szczególnie uporządkowany i spójny wizerunek jednego z występów, zawierającego powinszowanie, zapytanie o możliwość kolędowania i – na końcu – podziękowanie za przyjęcie kolędy.
Prosimy, żeby również w przyszłości unikać wyboru piosenek i kolęd niebędących utworami tradycyjnymi, a także nie sięgać do melodii ogólnopolskich spopularyzowanych przez media. Nie należy „na siłę” układać melodii do tekstów, do których melodii nie znamy. Przypominamy, że gwara również stanowi o wartości regionalnego repertuaru.